Narzędzie - poradnik rozwiązywania konfliktów w związku

Opublikowany w CPTSD w September 24, 2018
Lead image

Przy CPTSD konflikty często budzą w nas silne emocje i uruchamiają automatyczne reakcje obronne. Przypominają nam doświadczenia przemocy z przeszłości. Jednocześnie nie da się od konfliktów uciec. Warto nauczyć się jak stworzyć warunki, by przejść przez nie, bez zadawania ran sobie i innym.

Narzędzia dla troskliwego/czułego rozwiązywania konfliktów w związkach

  1. Uznajcie nieuchronność konfliktów i ustalcie bezpieczną przestrzeń do rozmowy o nich. Dyskutujcie i zgódźcie się na te punkty, które wydają się przydatne.

  2. Celem jest komunikować i negocjować dla zmiany a nie kary. Kara niszczy zaufanie. Miłość może otworzyć „uszy” na serce drugiej osoby.

  3. Wyobraź sobie jak łatwiej by było usłyszeć o zadanej krzywdzie od drugiej osoby. Powiedz to w taki sposób, by było to dla niej łatwiejsze do przyjęcia.

  4. Dodaj przedmowę z uznaniem dobra w drugiej osobie i waszej wzajemnej relacji.

  5. Bez wyzywania, sarkazmu czy pomówień.

  6. Bez analizowania drugiej osoby czy próby czytania w myślach.

  7. Bez przerywania i obstrukcji.

  8. Bądź we wzajemnym dialogu. Stosuj krótkie, zwięzłe zdania, które pozwalają drugiej osobie odzwierciedlić i parafrazować najważniejsze punkty i sprawić, że przekonasz się, że zostałeś dokładnie usłyszany.

  9. Bez negowania cudzych praw, jak zostało to podkreślone w karcie praw człowieka.

  10. Różnice zazwyczaj nie są związane z kwestią dobra lub zła, obie osoby mogą być dobre i całkowicie się różnić. Bądź gotowa by czasem zgodzić się na różnienie się.

  11. Unikaj komunikatu „ty”. Używaj komunikatu „ja” , który identyfikuje Twoje uczucia i doświadczenia tego co postrzegasz jako krzywdzące.

  12. Jedna konkretna sprawa, z towarzyszącym identyfikowalnym zachowaniem, naraz. Zadaj sobie pytanie – co boli Cię najbardziej, by znaleźć najważniejszą skargę.

  13. Skupcie się na temacie, aż obie osoby poczują się całkowicie wysłuchane. Zmieniajcie się prezentując sprawy.

  14. Bez przerywania i obstrukcji.

  15. Prezentuj swoje zażalenia tak troskliwie i spokojnie jak możliwe.

  16. Jeśli dyskusja staje się gorąca każda osoba może poprosić o przerwę (od minuty do 24h), tak długo jak wyznacza czas powrotu do dyskusji. (jeśli w czasie dyskusji komuś uruchomi się flashback, dajcie sobie czas by z niego wyjść, zanim będziecie kontynuować by np. nie atakować rozmówcy z poziomi rozszalałego krytyka)

  17. Rozładujcie jak najwięcej nagromadzonego napięcia przed rozpoczęciem, jak to możliwe.

  18. Weź odpowiedzialność za zgromadzone napięcie w postaci złości, która może się pojawić z powodu nie porozmawiania wcześniej.

  19. Weź odpowiedzialność za zgromadzone napięcie przeniesione z innych źródeł.

  20. Zobowiąż się do zwiększenia swojej świadomości o tym jak wiele tego napięcia pochodzi z nadużyć i zaniedbań okresu dziecięcego.

  21. Zobowiąż się do otrząśnięcia się ze strat dzieciństwa przez skuteczną identyfikację, opłakanie i odzyskiwanie ich.

  22. Przepraszaj z poziomu braku wstydu. Wprowadź wszelkie możliwe poprawki. Dodaj intencje by poprawić swoje zachowanie w przyszłości. Wyjaśnij swoje okoliczności łagodzące jako dowód – nie wymówkę – że nie starałaś się nikogo zranić.


Żródło: "Complex PTSD: From Surviving to Thriving" Pete Walker, przetłumaczone i umieszczone za zgodą autora.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
1
0


Bądź pierwszym, który skomentuje!